Co si „ohlídat“ před předáním mixu do masteringového studia - doplněk

Vážení a milí zvukaři, hudebníci a další zvukoví nadšenci. Před (už dlouhým) časem jsem sepsal povídání, zabývající se nástinem toho , co, k čemu a proč existuje audio mastering s názvem  Co si „ohlídat“ před předáním mixu do masteringového studia.

Narazil jsem teď na několik článků zahraničních masteringových inženýrů, které by leccos zajímavého mohly k tématu doplnit a s jejichž slovy a myšlenkami celkem názorově rezonuji. Dovolil jsem si tedy tyto volně přeložit a doplnit některými osobními postřehy; možná mohou pomoci všem z nás, kteří natáčejí a míchají muziku a čeká je rozhodnutí – jak, co a kam s masteringem?

Gró článku vychází z pera masteringového inženýra, který se jmenuje Pete Lyman.

Předání smíchané skladby externímu masteringovému studiu/zvukaři může být i stresující, zvláště pokud jste to nikdy předtím nedělali. Každý masteringový inženýr má své vlastní preference a může být obtížné přesně vědět, jak co nejlépe zpracovat a exportovat váš mix k dodání. Často čteme komentáře od mixujících klientů/zvukařů, jako jsou tyto:

Slyšel jsem, že bych měl před odesláním mixu k masteringu odstranit veškeré pluginy ze stereo sběrnice ....

Slyšel jsem, že bych měl na svém mixu ponechat 6dB headroom, když ho posílám ke mastering ...

Slyšel jsem, že má LUFS úroveň by měla být na  -18, než ho pošlu  k finalizaci  …

Slyšel jsem, že byste nikdy neměli limitovat mix, než ho pošlete k masteringu … Atd., atd.

Předkládáme tohoto užitečného průvodce, aby byl tento proces co nejprůchodnější. Čtěte dále a zjistěte, jak ze spolupráce s masteringovým inženýrem vytěžit maximum.

Ujistěte se, že jste spokojeni se svým mixem

Zeptejte se kteréhokoli (rozumného) masteringového inženýra a on vám řekne, že klíčem ke skvělému audio „masteru“ je skvělý mix! Vaším cílem by vždy! mělo být, aby váš projekt zněl co nejlépe. Nepočítejte s tím, že masteringové studio váš mix dokončí, nebo ho dokonce „upraví“ či významně předělá. Úkol masteringového inženýra jsou v zásadě trojí: najít a opravit technické nedostatky, vytvořit master, který je vhodný pro váš zamýšlený distribuční formát (typ souboru, formát, požadovaná úroveň, EQ balance atd.) a přidat veškerá metadata a kódování nezbytné pro distribuci nebo výrobu (DDP formát, kódy ISRC atd.).

Zkušený masteringový inženýr také mixu dodá (v rámci možností) finální „lesk“, hloubku, údernost, čistotu, teplo, nebo cokoli, co potřebujete, ale nemůže změnit jablko na pomeranč. Během masteringu lze udělat (do určité míry) takové úpravy, aby se opravily určité frekvenční a dynamické problémy, které mohly být přehlédnuty během fáze míchání. Konečná úroveň bývá také upravena na úroveň vhodnou (ne vždy hlasitější!!) pro vaše distribuční médium. Mastering by měl též zajistit, že dobrý mix bude co nejlépe to jde reprodukován ze všech rozličných druhů přehrávacích zařízení, od telefonů přes auta … až po kluby. Tyto kroky mohou umožnit vzít mix třídy A a udělat z něj master A+, ale rozhodně nemohou udělat z mixu  třídy C master úrovně A. Nejprve si tedy udělejte co nejlepší mix!

Zkontrolujte technické problémy

Protože masteringový inženýr nemůže provádět operace na individuálních stopách a prvcích vašeho mixu, musíte každý track ve vašem mixu pečlivě projít „hřebenem s jemnými zuby“. Nasaďte si svá oblíbená sluchátka a pozorně poslouchejte cvakání, praskání, vrzání, sykavost, špatné úpravy/střihy, skokové nástupy šumů a cokoli jiného, ​​co se může dále ještě více zdůraznit. Je důležité identifikovat všechny tyto technické problémy, než masteringový zvukař začně dělat zvuk jasnější a detailnější. Drobná kliknutí a praskání ve vašem mixu jsou po masteringu často mnohem znatelnější. Masteringový inženýr pravděpodobně více či méně dokáže eliminovat ony kliky a lupance, ale proč by se měl soustředit a ztrácet čas uklízením vašeho nepořádku, který můžete navíc provést mnohem jednodušejí?

Věnujte zvláštní pozornost editačním bodům na hlavní vokální stopě, protože tento track bývá středobodem vokálně instrumentálního mixu. Aplikujte krátké prolínání (5 až 15 ms) na začátek a konec každého klipu/střihu, abyste zajistili hladké přechody bez ustřižených nádechů, cvakání nebo praskání. Stopy s nízkofrekvenčním obsahem velmi  často praskají v místech střihů a úprav, takže se ujistěte, že pečlivě proposloucháte basu, bicí a klávesové stopy. Ke kliknutí může dojít také při náhlých automatizovaných změnách, včetně automatizace hlasitosti, pluginů atd. Pokud uslyšíte nezamýšlené kliknutí, vždy zjistěte, odkud pochází!

Toto je také vaše poslední šance na kontrolu kvality, takže je důležité naslouchat i chybám, jako je odříznutí začátku nebo konce dozvuku skladby, ponechání deaktivovaného pluginu při eportu nebo opomenutí, že je skladba ztlumená. Komu se alespoň jednou nastalo, že poslal export mixu, který nebyl ničím jiným než třemi a půl minutami ticha – hurá! Nyní je ten správný čas přečíst si odstavce o dokončení mixu.

Zpracování master sběrnice mixu

Zde existuje dobré pravidlo: pokud máte pocit, že nějaký plug-in použitý na master sběrnici přidává vašemu mixu nějakou důležitou přidanou hodnotu, kterou masteringový inženýr nedokáže/nemůže přesně replikovat, nechte jej zapnutý. V opačném případě se ho zbavte. Nejste-li si jistí, zda potřebujete konkrétní procesor na sběrnici mixu, vyexportujte si mix dvakrát, tedy s oním pluginem a bez něj. Toto pravidlo platí i pro dynamické zpracování, ale jen vy, jako „mixér“ nebo výrobce, byste se měli rozhodnout, zda je váš mix lepší s tímto specifickým zpracováním nebo bez něj. Zde platí další jednoduché pravidlo, aby jste míchali tak, jako by žádný masteringový inženýr nebyl.

Pokud jste na master sběrnici při exportu mixu pro schválení klientem přidali limiter (maximizér), pošlete masteringovému studiu dvě verze mixu – jednu se zpracováním/limitací a jednu bez. Vždy raději pošlete masteringovému inženýrovi i mix, pod kterým se umělec, label, nebo producent „podepsal“, který odsouhlasil. Pokud mastering-inženýr uslyší, o co se jedná, třeba najde způsob, jak to udělat (díky sofistikovanějšímu master. vybavení a zkušenostem) ještě lépe. Někdy však nějaký plugin Vaší mix sběrnice dělá „cosi“, co nelze snadno a přesně replikovat ve fázi masteringu, takže je pak dobré mít v záloze i tuto verzi.

Alternativní verze mixu

Míchání na analogových konzolách (dnes již samozřejmě spíše vyjímečné) nenabízí možnost snadno a rychle vyvolat a reinkarnovat mix, pokud mastering. Studio navrhne změnu, jako je hlasitější vokál nebo nižší úroveň bubnu …. U DAW je to už jednodušší. Ale pro masteringového inženýra je někdy frustrující vyhradit si čas se soustředit na váš projekt, jen proto, aby jej odložil na jindy, zatímco vy připravujete alternativní verzi mixu. Pokud si nejste jistí, zda je váš hlavní zpěv dostatečně nebo příliš hlasitý, vyexportujte si jednu nebo dvě další verze a označte je třeba jako „Main“, „Lead Voc Up“, případně „Lead Voc Down“. Pokud to je nutné, nezapomeňte si udělat čistě instrumentální mix a třeba performanci, často označovanou jako TV/radio mix nebo také MMO (hudba minus jedna).

Do jednoho poplatku za mastering se ve většině studií započítává i vytvoření masterů alternativních mixů, ale pokud klient zavolá o týdny (nebo měsíce) později a požádá o finalizaci jeho alternativních mixů, bude Vám pravděpodobně účtován poplatek za opětovné načtení jeho projektu a export nových verzí. Popřemýšlejte proto raději včas o tom, co byste mohli v budoucnu potřebovat.

Pokud vaše skladba obsahuje velmi sprosté výrazy, zvažte s klientem i možný export čistých „slušnějších“ (broadcast) verzí. Totéž platí pro rozhlasové nebo klubové úpravy. (V současné době je občas zapotřebí, vytvořit tzv. DJ Packy, které obsahují různé alternativní verze či instrumentální intra na řadě mixů. DJ balíčky mohou obsahovat až devět verzí každého masteru. Master studio rádo vyrobí všechny verze, ale za ty už bude pravděpodobně účtován příplatek, takže si tyto možnosti (verze) předem promyslete.)

Nestresujte se úrovní hlasitosti

Při procházení nesčetných audio fór se zdá, že existuje dlouhá řada názorů na to, na jaké hlasitostní úrovni by měl být váš mix. Někteří tvrdí, že byste měli ponechat 3 dB „volného“ prostoru (tzv. headroom), zatímco jiní trvají na tom, že by to mělo být 6 dB nebo více, aby měli masteringoví inženýři dostatek prostoru pro provádění jejich „magie“ apod.

Pravdou asi je, že pokud váš mix „neklipuje“ nebo napřesycuje/nezkresluje žádné audio pluginy , nezáleží až tak na tom, jak hlasitá je skladba, kterou posíláte masteringovému inženýrovi. Pokud bude potřebovat větší prostor/rezervu pro zpracování signálu, stačí mu snížit zisk dodaného audio klipu. Zmínili jsme se, že byste nikdy neměli úrovňově přebuzovat plugin nebo sběrnici? Nedělejte to, nikde, a zvláště ne na vašem master výstupu.

Dynamický popový nebo rockový mix z ryze analogové mix. konzole bude pravděpodobně na úrovní -18 LUFS na LUFS metru, takže mix. inženýři (analogového) masteringu ze staré školy jsou, nebo spíše byli, zvyklí na něco kolem této úrovně. In-the-box mixy (DAW mixy) mohou být mnohem hlasitější – EDM často v průměru až -9 LUFS před masteringem. V každém případě mixujte bez limiteru či clipperu na mixbusu (master sběrnici) a „nenašlapávejte“ mix výstup – vždy se vyhněte clippingu/přebuzení vaši master sběrnice!

Špičkové úrovně by mikdy neměly dosahovat digitální nuly, špičky by měly být nad -10 dBFS, pokud je to možné. Ale i při dodání tiššího exportu mixu nenastává v současné digitální epoše žádné velké riziko. Zvýšení hlasitosti je již součástí práce na masteru. Pokud máte pochybnosti, buďte raději opatrní a udržujte úrovně „v bezpečném pásmu“.

Pokud váš mix zní dobře a dostali jste se tam, když jste použili svůj hlasitostní „maximalizér“, vyexportujte svůj mix tímto způsobem a pak pro jistotu vyjeďte druhou verzi „bez omezení“. Poté, co dostanete svůj master zpět, nezapomeňte se zeptat master-zvukaře, který „zdroj“ při finalizaci preferoval.

Bouncing Mix souborů ve vysokém rozlišení

Exportujte své mixy ve stejné vzorkovací frekvencí v jaké jste svůj projekt míchali. Upsampling nikterak nezvýší rozlišení ani kvalitu zvuku, takže pokud jste vše zpracovávali např. na 48 kHz, „vytiskněte“ svůj mix v taktéž rozlišení 48 kHz. Pokud požadujete master s jinou vzorkovací frekvencí, požádejte masteringové studio o export s konkrétní frekvencí. Budou mít jistě velmi solidní nástroje k vytvoření verzí, které potřebujete.

Pokud jde o bitovou hloubku, měli byste vždy zvolit nejvyšší dostupnou možnost. Bez ohledu na bitovou hloubku vašeho mixovaného projektu, většina vašich plugin modulů pracuje s 32 nebo dokonce 64-bitovým datovým tokem. Exportujte vždy svůj finální mix s 24-bitovým pevným (nebo 32-bitovým plovoucím) bitovým „rozlišením“. Pokud si nejste jisti, zeptejte se svého masteringového studia, čemu dává přednost.

Nechte místo na začátku a na konci vašeho mixu

Ujistěte se, že vytvoříte trochu místa na začátku a na konci exportované stopy. To znamená, že ponechte hlavní fader nahoře a „vytiskněte“ mix sekundu nebo dvě před začátkem hudby. Na konci ponechte několik sekund zvuku po skončení nebo zeslabení. Masteringoví inženýři mohou tyto úseky analyzovat, aby pomohli identifikovat, izolovat a odstranit hluk/šum, který se v nich může vyskytovat. To platí zejména v případech, pokud jste nahrávali živé nástroje, nebo použili plugin moduly pro analogové modelování, které mohou samy generovat šum.

Často dostáváme mixy k masteringu, kde je úvodní doba oříznuta, protože export mixu začal přesně od prvního taktu skladby, takže první doba není pregnantní. Poskytněte inženýrovi masteringu podrobné informace o tom, jak chcete, aby skladba skončila nebo zeslábla, nebo zda by se píseň by měla prolnout s písní následující. Masteringový software umožňuje, aby se skladby překrývaly a stále měly správné počáteční ID (indexy), takže to po domluvě nechte na masteringovém studiu.

Označování a metadata

Před odesláním konečného mixu svému masteringovému inženýrovi se ujistěte, že je každý soubor správně pojmenován. Název vašeho souboru by měl obsahovat název skladby a nějaký způsob, jak označit verzi, například „Song Title_Mix 1“ nebo „Song Title—MM/DD/YY“. Někteří inženýři při masteringu dávají přednost použití vlastní specifické konvence pojmenování, takže se nejprve na popisu poraďte s tím „svým“ master. zvukařem. Preferuji, aby název skladby obsahoval (v případě alba) pořadí na albu, případně verzi mixu, tedy „01_SongName_VocUp (nebo mix_3)“. Zašlete také textový dokument se správně a přesně napsanými názvy a pořadím skladeb, včetně jakýchkoli návrhů prolínání songů či nestandardních mezer mezi tracky. Pokud plánujete vytvořit CD nebo vinyl, dejte pozor na max. povolené nahratelné délky nosičů. Masteringový inženýr může také navrhnout, jak nejlépe sekvenovat skladby, aby se optimalizovaly vlastnosti při lisování A B stran vinylu.

Zjistěte si předem, zda potřebujete ISRC či EAN kódy, CD-TEXT nebo metadata ID3. Minimálně byste měli uvést alespoň jméno interpreta, název alba, názvy skladeb, čísla/pořadí skladeb (případně ISRC kódy, jsou-li přiděleny). Před odesláním finálního souboru se informujte u svého masteringového studia, jaké informace od vás ještě  potřebuje. (Agregátory, jako je DistroKid nebo Tunecore, vám mohou pomoci rozhodnout, jaká metadata potřebujete, než odešlete k distribuci.)

Plán pro „něco navíc“

Předem si uvědomte, co máte v úmyslu dělat se svou nahrávkou, když je dokončená. Streamovací služby přijímají téměř všechny typy souborů (.wav, .aif, mp3, FLAC), zatímco lisovny CD a vinylů mají každá jiné požadavky. iTunes a další HD streamovací služby zase preferují pro distribuci mastery s vysokým rozlišením. Pokud potřebujete master v DDP formátu, vinyl master nebo jakýkoli jiný speciální typ výstup. souboru, nezapomeňte je předem probrat s mastering.  zvukařem; kupříkladu mohou být účtovány další poplatky za další „vícepráce“ …

Každý odpovědný masteringový inženýr by si měl udělat  čas na komunikaci, než odešlete své soubory, aby pak co nejlépe splnil vaše očekávání. Jakmile budete opakovaně pracovat s konkrétním člověkem, bude pak pro vás daleko pohodlnější připravovat své budoucí projekty. Je důležité vybudovat si s masteringovým zvukařem, který se v projektu stává Vaším spolupracovníkem, určitý vztah a vy se tak můžete naučit, co je možné očekávat, co ne a kterak přidat další benefity k vašemu projektu. Postupujte podle těchto kroků a budete na dobré cestě stát se jedním z oblíbených „klientů“ vašeho masteringového inženýra!